Fotoprojekt
Hvidt c
|
The Comma, Polygonia c-album
|
|
|
Jeg vænner mig
vist aldrig til hvidt c. Da jeg var barn i 60´erne og 70´erne
så man den aldrig, den var meget sjælden. Jeg hørte
og læste om fund i Tibirke Bakker, men da jeg tog derop for at finde
den, så jeg ikke andet end skovperlemorsommerfugle (adippe). Nu
er den blevet meget almindelig, og man ser den alle vegne, mens adippe
er blevet sjælden.
|
|
Det
betyder, at det gibber lidt i mig, hvergang jeg ser den glødende
røde sommerfugl flyve forbi, og det ender altid med, at jeg sniger
mig ind på den og tager en stribe billeder. |
|
Det er godt, for det
giver øvelse, som man kan bruge den dag storvildtet dukker op,
og man begynder også at eksperimentere med farver, komposition og
baggrunde. Det bliver for let bare at tage den oppefra på blade
eller på jorden, hvor den ellers oftest sidder.
|
Det
Hvide c til venstre måtte jeg vente lidt på. Dagen i forvejen
havde jeg tilfældigvis fotograferet mirabelleblomsterne og opdagede,
at de så smukke ud i sig selv mod den blå himmel. Jeg var så
heldig, at et strejfende hvidt c også syntes, at de var smukke og
gerne ville fotograferes i de pæne omgivelser. |
Hvidt
c på mirabeller,Viemoseskoven, 26.marts 2007
|
|
|
|
Undersiden |
|
|
Hvidt
c er jo vældig godt camoufleret på undersiden: Den ligner et
vissent blad med en c-formet revne i. Ligesom oversiden kan variere meget,
gør undersiden det også, ja næsten mere. Der findes hvide
c´er, der er næsten helt kokssorte, lysegrå, lysebrune
eller rødligt mønstrede som sommerformen på billedet
til højre. |
|
|
|
Man
kan som her være pædagogisk og placere motivet mod en baggrund,
der laver farvekontrast til sommerfuglens farver. Her har jeg brugt både
komplimentærfarven grøn og himmelens blå farve for at
tydeliggøre sommerfuglens komplicerede farve mønster på
undersiden. |
Hvis
man så yderligere har strukturer i baggrunden, der understøtter
vingeforme, begynder det at ligne noget. Det har jeg ikke her: Baggrunden
er bare sløret og sommerfuglen har sænket forvingen så
man ikke se dens form særligt tydeligt. |
|
|
Hvidt
c f. hutschinsoni, Næstved 7. juli 2006
|
|
Han,
hun underside |
|
|
På en væskende
birkestub i Asserbo sad der 8 hvide c ér. Det er jo herligt. Dels
at der er så mange, men også at man kan lave alle mulige forsøg
med kompositioner. Man kan fx lege med at tage en han, en hun og en underside
i samme billede og hygge sig med at lægge skarpheden forskelligt.
|
|
På
billedet til venstre har jeg prøvet at lægge fokus på
undersiden samtidigt med at jeg har holdt de 2 andre så nogenlunde
inde i dybdeskarpheden. |
|
Man
kan tydeligt se kønsforskellene, hunnen yderst til venstre er større,
mere bredvinget, lidt lysere og mindre takket i vingerne. Den midterste
han er kommet til skade og mangler lidt af bagvingerne. Undersiden til højre
er en typisk mørk han med dybe buer i forvingerne. |
|
Vingestillingen
på hannen med undersiden er typisk for den måde, de sætter
vingerne på, når de vil camouflere sig. |
|
|
|
|
Hvidt
c Asserbo, 29. marts 2007
|
|
Eksperimenter
med formater |
|
|
|
Nu er det jo ikke
givet at man nødvendigvis skal bruge 3:2 formatet. Man kan jo klippe
og prøve at bruge andre forhold mellem siderne.
|
|
Jeg
mødte et Hvidt c midt inde i København, i Landbohøjskolens
have. Der fløj den rundt og prøvede at sætte sig på
havens mange forskellige blomster. Det ser flot ud, men jeg ved ikke, om
det ser naturligt ud? |
Højformatet
til venstre er næsten kvadratisk. Jeg er ikke sikker på, at
jeg kan lide kvadratiske billeder, de er urolige uanset indholdet, og er
svære at placere harmonisk på hjemmesider. Bredformatet nedenunder
er der flere muligheder i, men jeg ved endnu ikke, hvordan jeg skal bruge
det. Man skal da ialtfald sørge for at placere noget interessant
i begge sider af billedet. |
|
|
Hvidt
c København september 2006.
|
|
Hvidt
c København september 2006.
|
|
Baggrunde
og kontraster
|
|
|
En
sommerfugle på en blomst ser altid frisk og farverig ud, og det er
vel også arketypen for vores sommerfugleforståelse. |
|
|
En
rød sommerfugl på en blå blomst er voldsomt farvestærk
og kradser næsten i øjnene. |
Det
ser jo flot ud, men så farvestærke billeder kan være vanskelige
at anvende. De "skygger" for andre billeder i nærheden. |
|
|
|
|
|
Hvidt
c, København, september 2006.
|
|
Hvidt
c på grøn baggrund |
|
Hvidt
c på neutral baggrund |
|
|
|
Hvidt
c, Frederikssund, august 2006
|
|
Hvidt
c Kalvehave, oktober 2006
|
|
Hvidt
c på rød baggrund |
|
|
|
Jeg ved sørme
ikke, hvad der er bedst. Der er forskel, og man skal nok vælge baggrund
efter billedets anvendelse.
|
|
Den røde baggrund gør nu ikke noget godt for sommerfuglen.
Den er nok bedre til blåfugle.
|
|
Jeg
synes, det er interessant at sommerfuglen gløder mest på den
neutrale baggrund. I teorien burde de største farvekontraster opstå
på den grønne baggrund. Men det skyldes måske, at der
er mere valørkontrast i det neutrale billede. |
|
|
|
|
Hvidt
c, Asserbo, 29. marts 2007.
|
Hvidt
c, Vordingborg marts 2007
|
|
Kvadratisk
eksperiment med Z komposition ud i baggrunden |
|
Hvidt
c, Asserbo, 29. marts 2007
|
Det
hvide c i forgrunden er parat til at flyve op til de to andre, der sidder
i baggrunden og venter. De mørke skygger viser vejen. |
|
|
|