MOTIV: "Portræt af sommerfugl": |
 |
Her er en sandrandøje. Man
ser undersiden og arten kan identificeres ved at sammenligne
med billedet. Billedet tager ikke meget hensyn til sommerfuglens
økologi, da den ret sjældent sidder på
tidsler, men snarere direkte på sandet eller på
træstammer. |
|
Billedet skal bruges i en billeddatabase
for sommerfugle, og det er meningen, at man kan identificere
arten ved at sammenligne med sommerfugle, man har set. |
|
|
|
  |
|
|
Hvidt c, Portræt af oversiden |
|
 |
Sådanne portrætbilleder
skal vise sommerfuglen og ikke noget andet. Baggrunden skal være
sløret og dens farve skal understøtte sommerfuglen.
Det er vigtigt at sommerfuglen er fuldstændig skarp overalt. |
|
|
 |
 |
|
MOTIV: "Sommerfuglens
økologi": |
 |
Hvid admiral i sit miljø.
Billedet fortæller lidt mere om sommerfuglen: Den sidder
på larvens foderplante. Den sidder i halvskygge, som
er typisk for den hvide admiral. |
|
Billedet skal måske bruges på
en hjemmeside om sommerfuglens levevis og dens lokaliteter. |
Man får både at vide, hvordan
sommerfuglen ser ud, hvor den lever, og hvordan den kan opføre
sig. |
Det er ikke så vigtigt, hvordan skarpheden
ligger på sommerfuglen, bare den er skarp på øjnene. |
|
|
|
Timiankøllesværmer
på Høvblegen. Baggrunden fortæller
om miljøet |
 |
Køllesværmeren sidder
på et strå, det gør de tit. Den sidder så
udsigten fra Høvblegen ud over Østersøen står
sløret i baggrunden, og man får et indtryk af, at dyret
findes i bakker med spredte skove og lysninger. Det bliver vigtigt
at komponere billedet både med sommerfuglen og med baggrundens
linier og farver. Det er ikke lykkedes her. Sommerfuglen står
alt for skarpt i forgrunden og baggrunden er for sløret,
der er heller ingen komposition der binder forgrundens hovedmotiv
til baggrunden. |
|
|
 |
 |
|
MOTIV: "Sommerfuglens adfærd": |
|
|
 |
Fødesøgende
svalehale. Den er fanget i flugten, mens den en glohed
sommerdag suger nektar på hjortetrøst. Man ser,
hvordan den bevæger forvingerne og blot holder fast
i blomsten med benene. |
Det er meget karakteristisk for svalehalen
at spile bagvingerne ud og holde dem rolige, mens den svirrer
med forvingerne. |
Bevægelsesuskarphed og dynamiske kompositioner
kan være ønskeligt. |
Mange adfærdsbilleder kommer næsten
af sig selv, som biprodukt af portrætfotografering. |
Billeder af interessant adfærd som
fx æglægning og parring, skal man opsøge
eller vente på. |
Det er fx noget nemmere at fotografere fødesøgningsadfærd
hos iris end æglægningsadfærd. Fødesøgningen
tager man bare på lokningen. |
Fotografering af æglægning,
betyder at man følger efter en hun i pilesumpen og
kommer til skud med makro og stativ i skyggen i de 2 sekunder
ægget lægges. |
Hunnen lægger mange æg,
man får flere chancer, men det er immervæk noget
af et forhindringsløb. |
|
|
|
Sandrandøje gør
kur til sørgekåbe, |
 |
Denne
vanvittige sandrandøje gjorde kur til sørgekåben.
Den fløj rundt om den, berørte den med ben, snabel
og følehorn. Her ses hvordan den nærmer sig sørgekåben
forfra og viser sine fine øjepletter frem og berører
sørgekåben på benene med følehornene. |
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|