|
|
|
|
|
Lyset
i Faxe kalkbrud er usædvanligt. Det er blødt og varmt,
der ingen skygger, og det flimrer ikke. |
|
Se
hvordan modellen er oplyst, både tænderne og håret,
og det er normalt umuligt i solskin. |
|
|
|
Lad
os se hvorfor: |
Lysets
karakter |
|
|
Det specielle
lys ses sådan set meget tydeligt på dette billede.
Vi står på vejen ned i Faxe kalkbrud.
Solen er fremme,
så der er skygger på vejen og kalken lyser op lidt
længere fremme. Men se lige "bjergtoppen" inde
i kalkbruddet, den kaster kun meget få skygger.
Faxe kalkbrud
er jo et hul i jorden, hvor solen skinner lige så meget,
som den gør alle andre steder.
Men hullet,
som solen rammer, er ikke det samme, som et hul i jorden. Der
er flere forskelligheder:
For det første
er bunden af hullet hvidt, hvidt som kridt, som de siger.
For det andet
har hullet sider, de er også hvide.
Siderne går
hele vejen rundt, og somom det ikke var nok, er der
også bunker af hvidt kalk spredt over det hele, nede i bruddet.
For ikke at
glemme vandet.
Kalk er også
meget roligt, forstået på den måde at det er
klippefast og ikke bevæger sig. I modsætning til træer
og vand, der flimrer. Lysflimmer fra blade, og vand giver flimmer
i skyggerne. Roligt lys reflekteret fra klipper har ingen flimmer
og giver god kontrast og billeder taget i dette lys ser skarpere
ud.
Det medfører
nogle fordele for fotografer:
Lys der falder
ned i kalkbruddet, reflekteres fra side til side, fra bund til
bunke, og som man kan se på den kirsebærspisende model,
får hun næsten lige så meget lys nedefra som
fra solen. Det betyder at skygger elimineres og at billeder taget
i kalkbruddet er lige så gode, som billeder taget med enorme
lysanlæg i kæmpe haller, som Warner Brothers studier
i Hollywood.
I Faxe kalkbrud
kan man fotografere i solskin, det kan man ikke så mange
steder. Skagensmalerne malede på Skagen af samme grund,
for at få lyset der reflekteredes fra havet, men deres lys
var koldt, i kalkbruddet er det varmt. Varmt er mere romantisk.
Man kan bruge
det diffuse og rolige lys fra kalkens reflektioner, til gode bløde
billeder, der samtidigt bliver meget skarpe.
|
|
Tiden.
Uanset hvad
tid på dagen man kommer, og hvor solen står, er der
altid en bund og en side, der reflekterer. Kalkbruddet er altså
praktisk. Det er også stort, så man kan godt arbejde
med større setups. F.eks. kan man optage cowboy film, med
heste og indianere (Præriens skrappe drenge), eller jule
kalendere.
|
|
|
|
|
|
Oventfor et
billede, hvor der fotograferes både blødt og skarpt.
Alle farver er tilstede, de reflekteres jo af det hvide, der er
skarphed og der er ingen hårde skygger. Det betyder at man
kan sætte en sommerfugl ind i billedet, bare den kommer
fra en lysmæssig neutral optagelse.Llæg også
mærke til håret. Sort hår i solskin er normalt
en forbandelse og ender ofte ret "grafisk", her er store
dele rimeligt bløde.
|
|
Vandet.
Der er jo
nogle søer i kalkbruddet, og det er ikke almindelige søer.
De har alle mulige blå farver. Blå og turkise.
|
|
|
Denne farve
findes vist kun på fremmede planeter.
Optagelsen
er ægte, omend farverne er forstærkede. Vandet ser
sådan ud, fra en bestemt vinkel. Det skyldes at vandet er
fuldt af småbitte, sikket kalkkolloider i nano størrelse,
som reflekterer lyset efter mystiske regler. Nogle farver bedre
end andre.
Jeg kender
ikke fysikken bag, men man kan se at vinklen til vandet har betydning
for reflektionens farve, og man kan se, at visse blå farver
ikke reflekteres. Resultatet bliver et overnaturligt turkis blåt
lys.
Som det ses,
har kameraet kun en begrænset evne til at fange de bølgelængder,
der reflekteres, båndet er smalt, men kraftigt, det virker
selvlysende blåt.
Da jeg havde
taget dette billede og spekuleret over bølgelængder
og reflektioner og kameraets manglende evner til at fastholde
det, fandt jeg ud af, at jeg måtte gøre noget. Jeg
måtte bruge dette lys til noget fornuftigt.
Måske
blande det med hvidt lys for at forstærke blå og grønne
farver i motivet?
|
|
Haves:
Masser af blåt lys.
Ønskes:
Billede der står stærkt i blåt.
Hvad
gør man så? Jo, man hjemforskriver nogle yndige
modeller og beder dem om at make-uppe sig i grønt, blåt
og turkis, og klæde sig i de samme farver.
Det
indfaldende lys er jo hvidt, og det reflekterede er i et særligt
bølgelængde af turkis. Det må kunne fremhæve
grønt.
.
|
|
|
|
Make-up
Læg
mærke til hvordan billedet generelt er blødt belyst
og hvordan, make-up, øreringe og draperinger er defineret
med mange grønne og blå farver.
Vigtigst er
at de grønne shawl indeholder mange nuancer. Flere end
der normalt ville komme fra solen.Altså farver fra solens
hvide lys tilføjet extra punch i visse bølgelængder,
som vandet sørger for.
Billedet ender
altså med at se "Ret grønt ud", men vel
at mærke uden at det hvide lider skade. Hvidt er stadig
hvidt.
|
|
|
|
|
Øjnene.
Her er vi
lidt tættere på. og udnytter det blå lys endnu
mere. Nu bliver make-up tydeligere, samtidig med at shawl og baggrund
fastholdes. Hvid er stadig hvidt. baggrunden er gjort mere blå
i photoshop.
|
|
Nedenunder
ses tydeligt hvordan de blå/ turkise farver kommer i spil
i et lidt mere dramatisk billede. Det kan i altfald blive dramatisk
om kort tid.
Jeg tror
ikke, modellerne er klædt på til det, der kan ske.
|
|
|
|
Kulisser.
Men hvad kan
man ellers bruge Faxe kalkbrud til?
|
|
Man kan bruge
det til klipper og eksotisk udseende lokaliteter. Kalksiderne
i bruddet ligner jo bjerge, søerne ligner noget fra en
anden planet.
|
|
|
|
|
Kalkklipperne
kan bruges som baggrunde, og eftersom de er så ensartet belyst,
er det muligt at bruge billeder af modeller optaget i studiet. Her
har vi en tigertank, der anfaldes af en amazone i et fjernt og bjergrigt
land. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|