Lyset i Faxe kalkbrud
   
   
  Lyset i Faxe kalkbrud er usædvanligt. Det er blødt og varmt, der ingen skygger, og det flimrer ikke.
Se hvordan modellen er oplyst, både tænderne og håret, og det er normalt umuligt i solskin.
 
Lad os se hvorfor: Lysets karakter

Det specielle lys ses sådan set meget tydeligt på dette billede. Vi står på vejen ned i Faxe kalkbrud.

Solen er fremme, så der er skygger på vejen og kalken lyser op lidt længere fremme. Men se lige "bjergtoppen" inde i kalkbruddet, den kaster kun meget få skygger.

Faxe kalkbrud er jo et hul i jorden, hvor solen skinner lige så meget, som den gør alle andre steder.

Men hullet, som solen rammer, er ikke det samme, som et hul i jorden. Der er flere forskelligheder:

For det første er bunden af hullet hvidt, hvidt som kridt, som de siger.

For det andet har hullet sider, de er også hvide.

Siderne går hele vejen rundt, og somom det ikke var nok, er der også bunker af hvidt kalk spredt over det hele, nede i bruddet.

For ikke at glemme vandet.

Kalk er også meget roligt, forstået på den måde at det er klippefast og ikke bevæger sig. I modsætning til træer og vand, der flimrer. Lysflimmer fra blade, og vand giver flimmer i skyggerne. Roligt lys reflekteret fra klipper har ingen flimmer og giver god kontrast og billeder taget i dette lys ser skarpere ud.

Det medfører nogle fordele for fotografer:

Lys der falder ned i kalkbruddet, reflekteres fra side til side, fra bund til bunke, og som man kan se på den kirsebærspisende model, får hun næsten lige så meget lys nedefra som fra solen. Det betyder at skygger elimineres og at billeder taget i kalkbruddet er lige så gode, som billeder taget med enorme lysanlæg i kæmpe haller, som Warner Brothers studier i Hollywood.

I Faxe kalkbrud kan man fotografere i solskin, det kan man ikke så mange steder. Skagensmalerne malede på Skagen af samme grund, for at få lyset der reflekteredes fra havet, men deres lys var koldt, i kalkbruddet er det varmt. Varmt er mere romantisk.

Man kan bruge det diffuse og rolige lys fra kalkens reflektioner, til gode bløde billeder, der samtidigt bliver meget skarpe.

 

 

 

 

Tiden.

Uanset hvad tid på dagen man kommer, og hvor solen står, er der altid en bund og en side, der reflekterer. Kalkbruddet er altså praktisk. Det er også stort, så man kan godt arbejde med større setups. F.eks. kan man optage cowboy film, med heste og indianere (Præriens skrappe drenge), eller jule kalendere.

 

Oventfor et billede, hvor der fotograferes både blødt og skarpt. Alle farver er tilstede, de reflekteres jo af det hvide, der er skarphed og der er ingen hårde skygger. Det betyder at man kan sætte en sommerfugl ind i billedet, bare den kommer fra en lysmæssig neutral optagelse.Llæg også mærke til håret. Sort hår i solskin er normalt en forbandelse og ender ofte ret "grafisk", her er store dele rimeligt bløde.

 

Vandet.

Der er jo nogle søer i kalkbruddet, og det er ikke almindelige søer. De har alle mulige blå farver. Blå og turkise.

Denne farve findes vist kun på fremmede planeter.

Optagelsen er ægte, omend farverne er forstærkede. Vandet ser sådan ud, fra en bestemt vinkel. Det skyldes at vandet er fuldt af småbitte, sikket kalkkolloider i nano størrelse, som reflekterer lyset efter mystiske regler. Nogle farver bedre end andre.

Jeg kender ikke fysikken bag, men man kan se at vinklen til vandet har betydning for reflektionens farve, og man kan se, at visse blå farver ikke reflekteres. Resultatet bliver et overnaturligt turkis blåt lys.

Som det ses, har kameraet kun en begrænset evne til at fange de bølgelængder, der reflekteres, båndet er smalt, men kraftigt, det virker selvlysende blåt.

Da jeg havde taget dette billede og spekuleret over bølgelængder og reflektioner og kameraets manglende evner til at fastholde det, fandt jeg ud af, at jeg måtte gøre noget. Jeg måtte bruge dette lys til noget fornuftigt.

Måske blande det med hvidt lys for at forstærke blå og grønne farver i motivet?

 

Haves: Masser af blåt lys.

Ønskes: Billede der står stærkt i blåt.

Hvad gør man så? Jo, man hjemforskriver nogle yndige modeller og beder dem om at make-uppe sig i grønt, blåt og turkis, og klæde sig i de samme farver.

Det indfaldende lys er jo hvidt, og det reflekterede er i et særligt bølgelængde af turkis. Det må kunne fremhæve grønt.

.
 

Make-up

Læg mærke til hvordan billedet generelt er blødt belyst og hvordan, make-up, øreringe og draperinger er defineret med mange grønne og blå farver.

Vigtigst er at de grønne shawl indeholder mange nuancer. Flere end der normalt ville komme fra solen.Altså farver fra solens hvide lys tilføjet extra punch i visse bølgelængder, som vandet sørger for.

 

Billedet ender altså med at se "Ret grønt ud", men vel at mærke uden at det hvide lider skade. Hvidt er stadig hvidt.

Øjnene.

Her er vi lidt tættere på. og udnytter det blå lys endnu mere. Nu bliver make-up tydeligere, samtidig med at shawl og baggrund fastholdes. Hvid er stadig hvidt. baggrunden er gjort mere blå i photoshop.

Nedenunder ses tydeligt hvordan de blå/ turkise farver kommer i spil i et lidt mere dramatisk billede. Det kan i altfald blive dramatisk om kort tid.

Jeg tror ikke, modellerne er klædt på til det, der kan ske.

 
 

 

Kulisser.

Men hvad kan man ellers bruge Faxe kalkbrud til?

 

Man kan bruge det til klipper og eksotisk udseende lokaliteter. Kalksiderne i bruddet ligner jo bjerge, søerne ligner noget fra en anden planet.

   
  Kalkklipperne kan bruges som baggrunde, og eftersom de er så ensartet belyst, er det muligt at bruge billeder af modeller optaget i studiet. Her har vi en tigertank, der anfaldes af en amazone i et fjernt og bjergrigt land.